מצנן שמן


 
מהו מצנן שמן

מצנן שמןמצנן שמן תעשייתי הוא למעשה מחליף חום הפועל באמצעות שמן. לפני שנבין מהו מצנן שמן , עלינו להבין את העיקרון שעל פיו פועלים מחליפי החום השונים. מחליפי חום הם מערכות המשמשות להעברת חום ביו שני חומרים במצב צבירה של נוזל או גז, למטרת חימום או קירור של אחד מאותם שני חומרים. את מחליפי החום ניתן למצוא בתצורות שונות ובסדרי גודל שונים, כמעט בכל ענפי התעשייה. קיימים דגמים שונים של מחליפי חום, אולם כולם, ללא יוצא מן הכלל, פועלים על פי חוקי התרמודינאמיקה. על פי אחד החוקים הללו, כאשר מחממים אובייקט מסוים, אנרגיית החום האצורה בו תשתחרר לסביבה עד שהטמפרטורה של האובייקט וטמפרטורת הסביבה יהיו שוות.

כיצד פועל מצנן שמן?

אחת התצורות המקובלות למחליפי חום היא התצורה הסגורה, המאפשרת הבנה קלה וברורה של עקרון החלפת החום. מחליפי חום סגורים בנויים באופן בסיסי משני צינורות הצמודים זה לזה. באחד מהם מוזרם הנוזל או הגז שאותו יש לקרר ובשני נוזל או גז בטמפרטורה נמוכה, המגע בין הצינורות, המכילים חומרים בטמפרטורות שונות, גורם לחומר החם, לשחרר את אנרגיית החום שצבר עד שיגיע לטמפרטורה המבוקשת. בנוסף למחליפי החום הסגורים, קיימות עוד שתי תצורות למחליפי חום. מחליפי חום פתוחים, בהם החומרים השונים באים במגע זה עם זה ומחליפי חום האוגרים את החום מהנוזל או הגז החמים ומעבירים אותו לנוזל הקר.

מה ההבדל בין מצנן שמן למצנן אוויר?

לאחר שהבנו את עקרון החלפת החום, יהיה לנו קל להבין את ההבדל בין מצנן שמן למצנן אוויר. בצינור הקירור של מצנן עובר שמן שנמצא בדרך כלל בטמפרטורת החדר. כאמור, המגע בין צינור השמן הקר לבין הצינור השני שבו נמצא הנוזל או הגז הדורש קירור, יוריד את הטמפרטורה של אותו חומר. במצנן אוויר, החומר הקר יהיה אוויר שהמעבר שלו בצינור יוריד את הטמפרטורה של החומר הדורש צינון.

היכן ניתן למצוא מחליפי חום?

מחליפי חום מסוגים וגדלים שונים נמצאים בשימוש תעשייתי. מפעלים רבים משתמשים במחליפי חום על מנת לקרר נוזלים וגזים שונים. גם המקרר אצלך במטבח וגם הרדיאטור ברכב שלך פועלים על פי עקרון החלפת החום. אחד ממחליפי החום המדהימים ביותר הוא הריאות שלנו, הפועלות בדומה למצנן אוויר. עם כל נשימה, נכנס אוויר קר אל הריאות שלנו סופג את חום גופנו ובכך מאפשר לנו לשמור על טמפרטורת גוף מאוזנת.