מנוע חשמלי וטכנולוגיות חוסכות אנרגיה
 


 
מנוע חשמלייעילותן של מערכות המונעות על ידי מנוע חשמלי כמו משאבות, מאווררים, מדחסים או ציוד תעשייתי, נגזרת מיעילותו של אותו מנוע חשמלי המפעיל אותן ולאו דווקא על ידי יעילותו של כל רכיב בנפרד. מנוע חשמלי יהיה חסכוני באנרגיה גם כרכיב חיצוני וגם כאשר הוא משולב במערכת עצמה. כאשר מדובר בהמרה של אנרגיה לתנועה סיבובית מכאנית, הפתרון המשתלם והיעיל הינו מנוע חשמלי. מנועים חשמליים מיוצרים בדרך כלל בייצור המוני על ידי יצרנים רבים ברחבי העולם ומוצעים בדגמים ובגדלים סטנדרטיים. קל מאוד להחליף מנוע חשמלי שנפגם במנוע חשמלי חדש, בעיקר הודות לכך שיצרנים, משווקים ואפילו משתמשים, מחזיקים אותם במלאי.
 
התקן ליעילות אנרגטית של מנועים חשמליים שפורסם בשנת 2007 מאפשר לבחון כל מנוע חשמלי ולהשוות את צריכת האנרגיה שלו למקובל בענף. יעילותם של מנעים חשמליים מחולקת לשלוש רמות: IE3 הכוללת מנועים חשמליים בדרגת יעילות מקסימאלית, IE2 הכוללת מנועים חשמליים בדרגת יעילות גבוהה ו- IE1 אשר כל מנוע חשמלי המשויך אליה הנו מנוע חשמלי המציע יעילות אנרגטית בסיסית. על מנת להגביר את התחרות אפילו יותר, הוגדרה רמת יעילות נוספת עבור מנועים חשמליים, אשר צריכת האנרגיה שלה פחותה בחמישה עשר אחוז מאשר רמה IE3. מנועים חשמליים תלת פאזיים א-סינכרוניים הם הסטנדרט העולמי של מנועים לשימושים כלליים במימדים בינוניים. מנועים אלה כוללים שני אלמנטים עיקריים: סטטור קבוע ורוטור פנימי.
 
הסטטור הקבוע מחובר לקרקע או למכונה עצמה באמצעות עוגנים. בחלקו הפנימי נמצאים חוטי נחושת היוצרים את השדה המגנטי. הרוטור הפנימי מחובר אל מעביר הכוח ומסתובב באמצעות כוח הפיתול של השדה המגנטי. אולם מנוע חשמלי תלת פאזי הוא לא האופציה היחידה העומדת בפני מי שמעוניין לרכוש מנוע חשמלי. מוצרים נוספים כוללים מנוע חשמלי חד פאזי, למשל המשמש להנעת מכשירי חשמל ביתיים, מנוע חשמלי סינכרוני, הפועל בתדירות אחידה בלי קשר לעוצמת הפיתול, ומשמש להנעת מכונות בוולטאז' גבוה וכן מנוע חשמלי אוניברסאלי הפועל על זרם ישיר ועל זרם חילופין. מנוע חשמלי זה הוא בעל הספק נמוך ומשמש בעיקר במערכות במחיר נמוך.
 
רק מנוע חשמלי הפועל מחמש מאות עד אלף שעות בשנה, צורך כמויות משמעותיות של אנרגיה. רק ברמות השימוש הללו משתלם מבחינה כלכלית להשקיע בטכנולוגיות חסכוניות באנרגיה ולהחזיר את ההשקעה באמצעות צמצום עלויות צריכת החשמל הנדרשות לצרכי התפעול השוטף. ברמות שימוש אחרות, בדרך כלל ניתן למצוא פתרונות כלכליים יותר במנועים חשמליים זולים יותר.