משאבות הידראוליות – הגאונות שבפשטות

 
06_hidraulic_pump.jpgמאז ומעולם חיפש האדם דרכים לשפר את היכולת לשאת משאות כבדים ככל הניתן בהשקעה קטנה ככל הניתן של אנרגיה. מנופי הרמה של משאות וגרירה באמצעות גלגלים או גלגיליות הם שתי פתרונות לבעיה זהה – הרמה והעברה של משא או מטען כבד מאד. ואולם ההמצאה של משאבות הידראוליות היא אחת ההמצאות המעניינות והגאוניות. למעשה מדובר באפשרות להרים משאות כבדים במיוחד תוך שימוש במינימום אנרגיה.

איך פועלות משאבות הידראוליות - הסבר בסיסי

החלק העיקרי של המשאבה ההידראולית הינו צינור המכיל שתי בוכנות שביניהן כלוא נוזל דחוס. הנוזל הזה הוא בדרך כלל שמן אבל יכולים להיות גם סוגים אחרים של נוזל.

הפעלת לחץ של בוכנה אחת, זו הנמצאת בתחתית, דוחפת אותה כלפי מעלה ודוחסת את הנוזל הכלוא בינה  ובין הבוכנה העליונה. וכאן בא החלק הגאוני: הכוח המסופק על ידי הנוזל הדחוס הנלחץ כלפי מעלה הוא חזק פי כמה וכמה מהכוח שהיה דרוש על מנת להפעיל לחץ על הבוכנה התחתונה. כך ניתן להגביה משאות של מאות קילוגרמים ואפילו טונות על גבי שיניים של מלגזה או של עגלת משטחים, תוך הפעלה של כוח מועט יחסית. שתי הבוכנות והנוזל שביניהן מהווים את החלק העיקרי במשאבה ההידראולית.

שימושים שונים של משאבות

משאבות הידראוליות משמשות בתחומים רבים: מערכות היגוי ברכבים רבים מבוססות על העיקרון הזה, המאפשר לשלוט בקלות על רכבים כבדים. כתוצאה מהפיתוח הזה יכול גם אדם צנום ובעל כוח מועט להיות נהג משאית ענק ולשלוט בה בקלות. בדיעבד מתברר כי משאבות הידראוליות פתחו מקצועות רבים שבעבר דרשו כוח וכיום דורשים הרבה יותר עדינות וזהירות בפני נשים.

שימוש נוסף ומוכר לכולנו במשאבה הידראולית הוא הג'ק הבלתי נמנע. מי שנוהג ברכב התנסה לפחות פעם אחת בחייו בהחלפת גלגל. האמצעי הראשון שנעשה בו שימוש הוא הג'ק – המכשיר המגביה את הרכב תוך שימוש בכוח מועט יחסית ומאפשר החלפת גלגל בנוחות.

מלגזות הן הכלי האולטימטיבי שבו משאבות הידראוליות מהוות נדבך מרכזי. למעשה, בלא משאבה הידראולית לא ניתן להפעיל את המלגזה.

על מנת להפעיל משאבות הידראוליות ניתן להשתמש בחשמל, מה שמפחית עוד את הכוח שיש לעשות בו שימוש. אבל מכשירים מסוימים – עגלת משטחים כמו גם הג'ק, מופעלים תוך שימוש בבוכנה הנטענת על ידי אדם.

למרות שמשאבות כאמור נוכחות בחיינו כמעט בכל ההיבטים שלהם, התחום נמצא בתחילת התהליך וצפויות התפתחויות נוספות ומעניינות בתחום בשנים הקרובות.