מנועי חשמל שקטים יותר, נקיים יותר, יעילים יותר
 


 
10_electric_motor.jpgמנועי חשמל הינם מהמנועים השקטים והיעילים ביותר הקיימים כיום. השקט היחסי שלהם נובע מאופן הפעולה, הגורם לתנועה סיבובית של ציר המנוע על ידי זרם חשמלי המופעל בין שני קטבים מגנטיים. אחד הקטבים הללו דוחה להב אחד של הציר ואילו השני מושך אותו. מבחינה הגיונית, בתום הפעולה אמורה הפעולה הסיבובית להפסיק. אלא שאז מתחלף כיוון הזרם והצד המושך מתחיל לדחוף, וחוזר חלילה.

מה הרעש במנועים אחרים?

הפעולה השקטה של מנועי חשמל נגרמת מהסיבה הפשוטה, שאין להם בוכנות העולות ויורדות ובדרך דוחסות תערובת של דלקים שונים ואוויר. הבוכנות הללו הן הגורם העיקרי לרעש, שאותו ניתן לכל היותר לעמעם בעזרת אמצעים שונים. מה, אם כן, היתרונות של מנועי חשמל על פני סוגי מנועים אחרים?

  • השקט: מנוע חשמלי הוא שקט מאד, יחסית למנוע הדיזל הרועש ומנועים מכאניים נוספים. פעולת העלייה והירידה של הבוכנה היה זאת הגורמת לרעש הייחודי של המנוע, שלעיתים היא בלתי נסבלת ונדרשים אמצעים שונים על מנת להנמיך את הרעש או לפחות להבליע אותו.
  • החסכון: הניצול של מנועי חשמל הוא גבוה יותר מזה של מנועי דלק ושל מנועי דיזל. בדירוג שבין השלושה מנוע החשמל הוא החסכוני ביותר ומנוע הדלק הוא הפחות חסכוני. 
  • שמירה על איכות הסביבה: מנוע החשמל הוא מנוע השומר על איכות הסביבה ואיכות האוויר, מאחר והוא איננו פולט עשן לאוויר. המצדדים במנועי רכב חשמליים מציגים את הטיעון הזה כטיעון מנצח בזכות החשמל. המבקרים את המנוע טוענים שעל מנת לטעון מנוע חשמלי, יש צורך בחשמל המגיע מתחנות כוח, שהן עצמן פולטות עשן וגזים ומזהמות את הסביבה בחישוב כולל הרבה יותר מהרכבים. ואולם הטכנולוגיה מתקדמת וכיום ניתן לייצר מנועי חשמל בעלי נצילות גבוהה שצריכת החשמל שלהם נמוכה יחסית וניתן לנסוע יותר קילומטרים באותה כמות אנרגיה.
ואולם בנוסף לאמור לעיל, כדאי לדעת כי למעשה מנועים חשמליים מקיפים אותנו מכל עבר, וכמעט כל תחום בחיים מנוהל על ידי מנועים חשמליים, החל במקרר הביתי שלנו ועד למנוע המעלית הנושאת אותנו הביתה. מנועי חשמל הם, ככל הנראה, העתיד.